Köpvillkor & Betalningssätt

(Order from Europe or outside Europe?, please read more at the end of this page)
 
 Beställning

Kundvagnen finns uppe i högra hörnet. Där hamnar dina varor när du klickar på "Lägg i kundvagnen" som finns på varusidorna. När du är klar klickar du på "Kundvagnen" och kan se de varor du beställt. Sen klickar du på till kassan. Redan i detta första steg väljer du om du vill betala med Klarna (som är förvalt) eller de andra betalsätten (det blir en blå bock vid det valda alternativet).

Har du betalt med Klarna förut räcker det oftast med att man fyller i sin mailadress. I Klarna alternativet kan du sedan välja hur du vill betala - med faktura, kortbetalning, delbetalning eller direktöverföring från din bank.

I det andra alernativet "Klicka här för andra betalsätt" kan du välja övriga betalsätt som innebär att du betalar i förskott. Swish, bankgiroinbetalning, postförskott eller om du bor utanför Sverige. Du behöver ej uppge personnummer i dessa alternativ.


Betalning

Klarna: Faktura, delbetalning, kortbetalning, banköverföring.
Övriga: Postförskott, Förskott och Swish


Leveransen

Du kan beställa dygnet runt och året om i webshopen. Vi skickar vanligtvis varje vardag och dina varor går iväg samma dag om du beställer. from 2022 kan det bli dagen after pga postens varannandagsregel.

Vi skickar med Postnord och min erfarenhet är att man får sin leverans efter en dag i södra Sverige och efter 2-3 dagar i norra Sverige (ja plus varannadagsprincipen då). Vi skickar i huvudsak varubrev. Har du beställt för över 2000 kr kan det bli rekommenderat.


Du får en smsavisering om att ditt paket är på väg när det kommit till posten. Där står ditt kolli ID som du också själv kan på postnords hemsida. Om ditt varubrev är skrymmande får du ett SMS från posten att ditt paket finns att hämta på ett utlämningsställe. 

Om du inte får något sms  vill jag gärna att du hör av dig, så får du kolli ID av mig.

Om du loggar in på min hemsida så kan du se statusen på dina ordrar och vad du köpt innan. Om du precis gjort en beställning och där står att paketet är levererat betyder det bara att ditt paket är färdigpackat, att alla varor finns och ligger och väntar på att posten ska hämta det!.



Fraktkostnader

Frakten är 59 kr. 
GRATIS FRAKT på order över 2000 kr (ordervärde)
GRATIS FRAKT på order över 1000 kr (ordervärde) med Swishbetalning. Jag som handlare uppskattar swish eftersom det blir billigare för mig med det betalsättet - men självklart tar du faktura om du hellre vill ha det! :-)
Vid postförskott betalar du en extra avgift på 30 kr oavsett ordersumma.
Utrikes frakt 99 kr.
Beställer du från Norge eller annat land utanför EU (Även Åland köper du momsfritt, men moms kan tillkomma vid införseln i ditt land.

Byte  av storlek

Skicka vanligt brev till oss med porto eller med postens tjänst "Skicka lätt" om paketet är under 2 kg. (ej postförskott) Du betalar detta porto själv. Vi skickar ny vara enligt instruktion från dig. (Vi står för det portot). Det går inte att lägga till fler varor vid ett byte. Om varan inte finns i lager kan man få byta till något annat i butiken. eller få pengar tillbaka.

Plagg och produkter skall vara i fullgott skick när du återsänder dem. Emballage och etiketter skall vara kvar på plagget om det funnits sådana. Återbetalning kommer att ske då vi fått varorna tillbaka och anser att de är i fullgott skick. Vi ombesörjer återbetalning via ditt valda betalningssättt  (Klarna, swish eller banköverföring)

Förvara plagg som ska returneras i den vacuumpåse som alltid medföljer. Evas Ullkläder följer distansavtalslagen, konsumentverkets och allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Ångerrätt

Du får skicka tillbaka plagg som du inte vill ha. Skicka vanligt brev till oss med porto eller med postens tjänst "Skicka lätt" om paketet är under 2 kg. (ej postförskott) Du betalar detta porto själv. 

Plagg och produkter skall vara i fullgott skick när du återsänder dem. Emballage och etiketter skall vara kvar på plagget om det funnits sådana. Återbetalning kommer att ske då vi fått varorna tillbaka och anser att de är i fullgott skick. Vi ombesörjer återbetalning via ditt valda betalningssätt.
Förvara plagg som ska returneras i den vacuumpåse som alltid medföljer. Evas Ullkläder följer distansavtalslagen, konsumentverkets och allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Reklamera
Har du fått felaktig vara, eller fel PÅ varan? Kontakta oss med en gång per mail. 
Vi ersätter alltid med nytt plagg. och vi skickar dig en retursedel för att du ska kunna skicka tillbaka den felaktiga varan. Om du ej vill ha ett nytt plagg, återbetalar vi varan och dina fraktkostnader.

 

Returadress
Evas Ullkläder
Morup Olstorp 543
311 90 MORUP

NOT: Det går bra att återanvända den bruna påsen/emballaget som du fick kläderna i. Stryk över eller sätt på en ny lapp. Glöm inte att kolla plaggens ev. etiketter och plastemballage finns med.
Skicka vanligt brev - ej postförskott.

 

Skapa ett konto - om du vill
Skapar du ett konto kan du se tidigare beställningar du gjort! - dina uppgifter sparas så att det blir enklare att handla igen senare. Under "logga in" i menyn skapar du ditt konto. Evas Ullkläder hanterar ej dina uppgifter utan ditt medgivande.


Webshop/lager
Om det ej kommer upp något belopp vid ett plagg, betyder det att plagget ej finns att beställa i just den färgen alt. storleken. Vissa plagg är utgående för gott, medans andra kan vara på väg in. Vi försöker hålla informationen vid resp. plagg uppdaterad.

 

Olika betalningsalternativ:

Klarna Faktura

Handla nu - betala efter leverans!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Betalningstid - alltid 14 dagar
Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter.

  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning


Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
Klarna AB, organisationsnummer SE556737-0431

Klarna Delbetalning

Delbetala från 50 kr/mån!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.Få alltid hem varan innan du betalar!


  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång.

 

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post. Allmänna villkor hittar du här Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du HÄR


Postförskott

Du betalar när du hämtar ut ditt paket på ditt utlämningsställe. Du får ett mail om att försändelsen kommit. Har du ej fått något mail efter en vecka så ring oss, så får du kollinumret av oss. Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på posten under begränsad tid. För försändelse som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader vi haft för din försändelse, Frakt 59 kr + postförskottsavgift 30 kr = 89 kr.

Förskott
Du betalar i förväg och när din betalning kommit till oss, skickar vi dina varor.
Du betalar till BANKGIRO: 442 5989.
Du behöver ej uppge personnummer. Men vi behöver mobilnummer och en emailadress för orderbekräftelse och avisering från posten. Vi skickar varor när vi ser din inbetalning på vårt bankgiro. Det tar 1-3 vardagar.

 

Swish
Betala via Swishnummer 123 596 89 12. När du gjort din order och fått en orderbekräftelse i din mail så betalar du manuellt via din swish. Swishnumret och beloppet du ska swisha står i orderbekräftelsen.
Med Swish får du även gratis frakt om du handlar för över 1000 kr!


Beställning per telefon
Vi behöver namn, adress och ett telefonnummer (för sms-avisering).
Man betalar i förskott via bankgiro eller Swish. Det går inte att få faktura via telefon. Välkommen med din telefonbeställning!


Personnummer
Evas Ullkläder hanterar inte personnummer utan kunds medgivande.
Vid postförskott och förskott/ swish behöver man INTE uppge sitt personnummer i kassan.


EU - and outside EU

Klarna Invoice is available to Sweden, Norway and Finland. Ordering from Denmark, choose "in advance". We send with tracking number.

For Europe - choose "in advance"/Förskott

Shipping - If your country is outside EU - choose shipping outside EU (fraktsätt) "Utanför EU"
Today only Norway and Åland is available. Take contact if you have questions.
NOTE: Goods will be sent outside EU without VAT, but probably you will have to pay your VAT when you pick up your item at the postoffice. Check with your country's regulations.

For paying in advance/Förskott:

IBAN SE41 8000 0838 8100 4086 3359
Bank BIC SWEDSESS
Accountholder: EVA LEANDERSSON